Yleistä pöpinää

Valtio-opin oppiaineen pääsykokeisiin valmentavan kurssin oma keskustelualue.
nurkkakuntalainen
Viestit: 1
Liittynyt: Pe Maalis 21, 2014 3:35 pm

Yleistä pöpinää

Viesti Kirjoittaja nurkkakuntalainen »

Moi kaikille!

Jonkun on nhätävästi aloitettava tämä keskustelu. Toivottavasti palsta saa osakseen paljon keskustelua ja debattia, sillä itse tuntuu että asiat oppii parhaiten vaihtamalla ajatuksia jonkun kanssa. Oletteko jo pitkään lukeneet? Mä oon vielä toistaiseksi aika alkuvaiheissa, kerran luettu läpi alleviivaten ja muistiinpanot lähes tehtynä. Teen tässä samalla työharjottelua, joten on tärkeää levätä silloi, kun siltä tuntuu.

En tiedä, lukeeko opettajat näitä, mutta uskon että muidenkin tietotaito riittää vastaamaan mun kysymyksiini.
Miten käsitätte konkreettisesti Arrow'n mahdottomuusteoreeman tai sen ehdot? En tiedä onko ehdot määritelty niin "yksinkertaisesti" ja unohdettu kaikki loogisen järjen käytön lait, etten niitä käsitä. Mikä mielestäni on jotenkin loogisen järjen vastaista ehdossa, että vaihtoehto x.n vahvistuminen ei heikennä sitä preferenssijärjestyksessä, eikä x:n heikentyminen taas vahvista sitä preferenssijärjestyksessä.

Toinen liittyy ehkä vastaustekniikkaan. Olen päättänyt tänä keväänä treenata aivan jumalattomasti kirjoittamiseen ja keksin päästäni vain eri kysymyksiä, joihin sitten vastaan, ja asetan aikarajoja tms. Yleensähän pääsykokeissa täytyy selittää aika paljon termit auki ja johdatella lopulta vastaukseen... Miten tämän teoksen kanssa? Lähdetäänkö perustelemaan, mikä on demo ja kratiat, vallan suhteet, eri demokratiat, eri demokratian arvoa selittävät teoriat (joo, vähän liioteltu, mut anyway)... Millainen rakenne olisi hyvä lähteä vastamaan esim,

Mitä ehtoja Dahlin demokraattinen yhteiskunnan pitää Dahlin mukaan täyttää?
erqqu
Viestit: 1
Liittynyt: Ma Maalis 24, 2014 10:11 am

Re: Yleistä pöpinää

Viesti Kirjoittaja erqqu »

Joku facebook-ryhmä olisi kätevämpi, kun ihmiset ei enää 2010-luvulla jaksa rekisteröityä foorumille :D

Juuri tuo Arrow'n mahdottomuusteoria on asia mitä en ole sisäistänyt, vaikka olen lukenut sen kohdan kymmenen kertaa. Toivottavasti kurssilla sitten selkeytyy paremmin. Muu kirja alkaa pikkuhiljaa olla hanskassa ja juuri tuo mainitsemasi kysymyksien keksiminen ja niihin vastaus on todella hyvä tapa treenata. Toivottavasti tuota mahdottomuusteoriaa ei sitten kysytä kokeessa tänä vuonna.

-erqqu
JohannesNiemeläinen
Viestit: 3
Liittynyt: Ma Maalis 03, 2014 5:28 pm

Re: Yleistä pöpinää

Viesti Kirjoittaja JohannesNiemeläinen »

Moro,

Kyllä opettajatkin lukee foorumia. Palataan tuohon Arrow'n settiin ja muihin myöhemmin, yritän ehtiä viikonloppu katsoa asiaa.

Facebook-ryhmä voisi olla myös hyvä, mutta ajattelimme kysyä sitä ensimmäisellä tapaamiskerralla ryhmässä, kumpi on parempi.

Palataan asiaan,
Johannes
RiinaPajunen
Viestit: 1
Liittynyt: Ma Maalis 31, 2014 11:51 am

Re: Yleistä pöpinää

Viesti Kirjoittaja RiinaPajunen »

Tervehdys,

Minusta tämä ryhmä kelpaa yhteydenpitoon, mutta facebook sopii myös hyvin jos siihen päädytään. Itse suoritan samalla viestinnän perusopintoja verkossa, joten puuhaa riittää. Kirjan olen lukenut useamman kerran läpi, mutta tuntuu, että opeteltavaa riittää vielä paljon.

Terv. RIina
JohannesNiemeläinen
Viestit: 3
Liittynyt: Ma Maalis 03, 2014 5:28 pm

Re: Yleistä pöpinää

Viesti Kirjoittaja JohannesNiemeläinen »

Moro,

Arrow'n mahdottomuusteoreemaan palataan siis ensi viikolla. Kiitos kaikille eilisestä, oli mukavaa. Lähettäkää palautetta/toiveita tiivistelmien yhteydessä.

-Johannes
Lukittu