Kysymys kirjojen tiivistelmistä

Vuoden 2014 valintakoetta koskevat keskusteluketjut.
Ponne33
Viestit: 13
Liittynyt: Ke Maalis 19, 2014 8:13 am

Kysymys kirjojen tiivistelmistä

Viesti Kirjoittaja Ponne33 »

Huomenta,
Eilen julkistettiin kirjojen nimet ja isolla mielenkiinnolla odotan oikeusteorian kirjaa, ainakin itseäni aihe kiinnostaa.

Kysymykseni kuitenkin on seuraava: osaako kukaan antaa vastausta siihen, miksi kaupalliset valmennuskurssit tarjoavat valmiita tiivistelmäpaketteja pääsykokeen aihekirjoista? Jotenkin pidän hieman hölmönä ajatusta siitä, että pääsykoekirjat lyhennetään n.200sta sivusta vaikka 50neen, jättäen ison osan pääsykokeissa tarvittavista nippelitiedoista pois ja tätä vihkoa käytetään sitten esim. kertaamiseen viimeisillä viikoilla. Toisin sanoen maksetaan siitä, että joku tekee puolestasi lyhennelmät, jotka oppimisen varmistamiseksi sinun olisi hyvä tehdä itse (sisältäen sanaselitykset, pykäläluettelot, esseevastauksien aihiot).

Jos joku on saanut parempaa tietoa mihin näitä muiden tekemiä lyhennelmiä tarvitaan, pliis vinkatkaa! Toki olen itsekin kineettinen oppija, joten teen varmasti omat lyhennelmät, käsitekartat ja sanaselitykset, mutta se onkin osa oppimisprosessia.

Jännityksellä jään odottelemaan miten lukuaika riittää, sillä sitä on käytettävissäni valitettavan vähän :?

*muoks. Hieman harhaanjohtava otsikko!
Avatar
Anu
Viestit: 4
Liittynyt: Ma Maalis 03, 2014 12:48 pm

Re: Kysymys kirjojen tiivistelmistä

Viesti Kirjoittaja Anu »

Hyvä kysymys. Kun itse hain oikeustieteelliseen keväällä 2012, tilasin materiaalipaketin joka sisälsi tiivistelmät. Aiheina oli tuolloin oikeusteoria, perhe- ja jäämistöoikeus sekä siviiliprosessi. Oikeusteorian tiivisteestä oli itselleni hyötyä, koska sen avulla huomasin, että olin ymmärtänyt jotkut asiat hieman väärin. Mutta perheoikeuden ja siviilioikeuden tiivistelmät taisin lukea läpi vain kerran, enkä kokenut saavani niistä mitään irti. Etenkin jos eri henkilöt tekevät eri kirjojen tiivistelmät, saattavat ne olla keskenään melko erilaisia.

Tein myös ison kasan omia tiivistelmiä A5 kokoisille papereille, esim. jokaisesta luvusta, tärkeistä listoista, prosessien eri vaiheista jne. Nämä koin itselleni erittäin tärkeiksi ja jo niiden laatiminen oli mielestäni opettavaista. Tämän lisäksi tietenkin luin niitä läpi ja kertailin niiden avulla.
Ponne33
Viestit: 13
Liittynyt: Ke Maalis 19, 2014 8:13 am

Re: Kysymys kirjojen tiivistelmistä

Viesti Kirjoittaja Ponne33 »

Kiitos vastauksesta, olen itse pikkuhiljaa orientoitunut lukemaan yleisiä taustoja pääsykoeaihealueesta ja etenkin vastaustekniikasta, joka saattaa olla itselleni kovan työn takana, sillä tuntuu vaativan niin älyttömän pilkuntarkasti rungon. Noh, eiköhän senkin voi oppia :)

Tiivistelmät tulen kyllä tekemään, mutta jotenkin vertailun vuoksi olisi hyvä saada vaihtoon jonkun muunkin tekemät tiivistelmät. Voin toki antaa vaihdossa omani. Vai tekeekö VarjoValmennuksen porukka omia? Ihan vain sitä kaipaan, ettei tosiaan ymmärrä sitten jotain väärin :(

Immateriaalioikeudet muuten arvasin tulevan pääsykoekirjaksi! Tuntui olevan niin looginen jatko tiedekunnan suuntaamana alana.
Aisomark
Viestit: 102
Liittynyt: Ke Tammi 15, 2014 9:40 pm

Re: Kysymys kirjojen tiivistelmistä

Viesti Kirjoittaja Aisomark »

Ponne33 kirjoitti:Vai tekeekö VarjoValmennuksen porukka omia?
Näillä näkymin tuottamaamme materiaalipakettiin ei tehdä varsinaisia lyhennelmiä, koska niiden tuottaminen on käytössämme olevien resurssien puitteissa liian työlästä. Kurssin opettajat tulevat kukin jakamaan omilla opetuskerroillaan oleellista materiaalia, johon sisältyy harjoitustehtäviä sekä käsiteltäviä aiheita avaavia kaavioita, kokoomia ym.

Lisäksi kurssien keskeistä sisältöä tulevat olemaan pääsykoekirjoihin tehtävät alleviivaukset, merkinnät ja muistiinpanot.

Rohkaisemme kaikkia hakijoita tekemään omia lyhennelmiään ja muistiinpanojaan opiskelemistaan asioista, jos kirjoittamisen kautta muistaminen on teille luontainen oppimisen metodi.
Ponne33
Viestit: 13
Liittynyt: Ke Maalis 19, 2014 8:13 am

Re: Kysymys kirjojen tiivistelmistä

Viesti Kirjoittaja Ponne33 »

Kiitos vastauksesta, tuleekohan nämä tehtävät mahdollisesti kaikkien nähtäville? Tai näin taisi jossain lukeakin, mutta opetuskertojen youtubettamista (onkohan tuo edes sana) ilmeisesti harkitaan vielä?
janne
Viestit: 221
Liittynyt: La Joulu 14, 2013 4:40 pm

Re: Kysymys kirjojen tiivistelmistä

Viesti Kirjoittaja janne »

Anu kirjoitti:Tein myös ison kasan omia tiivistelmiä A5 kokoisille papereille, esim. jokaisesta luvusta, tärkeistä listoista, prosessien eri vaiheista jne. Nämä koin itselleni erittäin tärkeiksi ja jo niiden laatiminen oli mielestäni opettavaista. Tämän lisäksi tietenkin luin niitä läpi ja kertailin niiden avulla.
Minulta myös ääni tälle, tiivistelmien teko oli ehdottomasti hyvä tapa opetella asioita. Se oli myös hyvää vaihtelua pelkälle kirjojen tankkaamiselle. Itse en tainnut juurikaan edes palata niihin myöhemmin, ehkä juuri kertauksen vuoksi saatoin jotain katsella läpi.
mansikka
Viestit: 27
Liittynyt: Su Kesä 01, 2014 7:16 pm

Re: Kysymys kirjojen tiivistelmistä

Viesti Kirjoittaja mansikka »

Oliko teillä muuten kurssilla jaossa mitään tiivistelmiä? Kyselen siksi, että huomaa asian menevän paremmin perille, kun sen lukee parilla eri tavalla.
Aisomark
Viestit: 102
Liittynyt: Ke Tammi 15, 2014 9:40 pm

Re: Kysymys kirjojen tiivistelmistä

Viesti Kirjoittaja Aisomark »

mansikka kirjoitti:Oliko teillä muuten kurssilla jaossa mitään tiivistelmiä? Kyselen siksi, että huomaa asian menevän paremmin perille, kun sen lukee parilla eri tavalla.
Moi,

emme lähteneet tiivistelmärumbaan mukaan koska 1) se olisi vienyt kohtuuttomasti aikaa muilta kurssijärjestelyiltä ja 2) ajattelimme, että on parempi että te hakijat teette itse omat tiivistelmänne/muistiinpanonne, koska se edistää oppimista ihan eri tavalla.

Eli sori, tässä asiassa meistä ei ole apua... :(
mansikka
Viestit: 27
Liittynyt: Su Kesä 01, 2014 7:16 pm

Re: Kysymys kirjojen tiivistelmistä

Viesti Kirjoittaja mansikka »

Aisomark kirjoitti:
mansikka kirjoitti:Oliko teillä muuten kurssilla jaossa mitään tiivistelmiä? Kyselen siksi, että huomaa asian menevän paremmin perille, kun sen lukee parilla eri tavalla.
Moi,

emme lähteneet tiivistelmärumbaan mukaan koska 1) se olisi vienyt kohtuuttomasti aikaa muilta kurssijärjestelyiltä ja 2) ajattelimme, että on parempi että te hakijat teette itse omat tiivistelmänne/muistiinpanonne, koska se edistää oppimista ihan eri tavalla.

Eli sori, tässä asiassa meistä ei ole apua... :(
Ok. Asia on ihan hyvä näin :)
FrankJScott
Viestit: 1773
Liittynyt: Ma Elo 29, 2022 8:54 pm

New Product Info

Viesti Kirjoittaja FrankJScott »

Please try Google before asking about High Rated Product Guide fab2c83
Vastaa Viestiin