Rikoksen ja rangaistuksen äärellä

Vuoden 2018 valintakoetta koskevat keskusteluketjut.
tuuli
Viestit: 28
Liittynyt: To Maalis 26, 2015 9:21 am

Re: Rikoksen ja rangaistuksen äärellä

Viesti Kirjoittaja tuuli »

Hei Outi!
Outi kirjoitti: Su Huhti 22, 2018 2:41 pm Hei!

Missä tapauksessa EIT:n prejuridikaatteja saa käyttää oikeuslähteenä vihapuheratkaisun tekemisessä?

Rikosoikeuden kirjan ensimmäisen osan viimesillä sivuilla järjestetään vihapuheratkaisun tekeminen neljään osaan, josta vasta viimeisenä käsitellään perus- ja ihmisoikeusargumentaatiota. Muissa kohdissa korostetaan EIT:n roolia korkeintaan ratkaisua tukevana lisäevidenssinä verrattuna esim. KKO:n prejuridikaatteihin. Aikaisemmin kirja kuitenkin käsittelee EIT:n käytäntöä mielestäni todella painottavasti. Onko siis tosiaan niin, miten ymmärsin, että kotimaisessa tuomioistuimessa EIT:n käytäntöä käytetään loppuen lopuksi todella rajoitteisesti kirjan aikaisemmin antaman kuvan voimakkaasta painoarvosta sijaan?
Tämä on ihan hyvä kysymys. Ensinnäkin täytyy sanoa, että kotimaisessa oikeuskäytännössä KKO:n prejudikaateilla on käytännössä keskeisempi rooli kuin EIT:n ratkaisuilla. KKO:n ratkaisuihin viitataan paljon enemmän, ja ne myös tunnetaan Suomessa laajemmin. Eri oikeustieteilijät voivat olla eri mieltä siitä, onko tämä hyvä vai huono asia ja tulisiko näin olla vai ei, mutta käytännön elämässä asia on näin. Tämä vaan taustatietona. EIT:n ratkaisukäytännön painoarvo riippuu aina kuitenkin käsillä olevasta tapauksesta: joskus sillä on enemmän painoarvoa, joskus vähemmän.

Itse tulkitsen kirjoittajien punaista lankaa niin, että ratkaisu vihapuheasiassa tulisi lähtökohtaisesti aloittaa "perinteiseen tyyliin rikoslakia lukemalla eli rikostunnusmerkistön sanamuodosta" (s.57). EIT:n ratkaisukäytäntöä saa aina käyttää oikeuslähteenä vihapuheratkaisun tekemisessä. Kirjan mukaan se ei kuitenkaan läheskään aina ole välttämätöntä, sillä asia voidaan usein ratkaista jo kansallisen lainsäädännön pohjalta.

Tämä sivun 59 kaneetti summaa asian hyvin: "Vaikka vihapuhetapauksissa perus- ja ihmisoikeusnormit muuttavat rikosoikeudellisen ratkaisukehikon luonnetta, olisi virheellistä olettaa, etteivät vihapuhetapaukset tyypillisesti ratkeaisi lain sanamuodon, lain sanamuotoa täsmentävän lainsäätäjän tahdon ja aikaisemman kotimaisen oikeuskäytännön perusteella. Tästä kertoo myös viimeaikainen alioikeuksien vihapuheoikeuskäytäntö. Ratkaisuharkinnassa tuomareiden ei ole pitänyt turvautua juuri muihin ratkaisuperusteisiin kuin rikoslain sanamuotoon, lain esitöihin ja aikaisempaan oikeuskäytäntöön. Kursorisesti ratkaisuperusteluissa on voitu viitata myös ihmisoikeustuomioistuimen ratkaisukäytäntöön, mutta tosiasiassa kysymys ei ole ollut rikoslain haastamisesta sananvapausargumentaatiolla, vaan pikemminkin tuomiolauselmaa tukevasta lisäevidenssistä."
olof
Viestit: 7
Liittynyt: La Touko 14, 2016 12:03 am

Re: Rikoksen ja rangaistuksen äärellä

Viesti Kirjoittaja olof »

Bimbo96 kirjoitti: Pe Huhti 20, 2018 12:34 pm Sivujen 95-96 sisältö jäi minulle vielä epäselväksi, vaikka joku tästä jo kysyikin ja saikin vastauksen.

S. 95 sanotaan, että oikeudenmukainen A:n syyksi luetusta tapon yrityksestä olisi ollut ERIKSEEN TUOMITTUNA 5v 3kk vankeusrangaistus.

Sen jälkeen rangaistusta korotetaan vahvan keskinäisen yhteyden perusteella, jolloin tuomioon lisätään 1kk eli tuomio on 5v 4kk.

Missä välissä siis peukalosääntöä on käytetty?
Hei Bimbo96.

Tosiaan edelliseen vastaukseeni on syytä tehdä tarkennus:

Tapauksessa määrättiin yhteisrangaistus taposta ja törkeästä kotirauhan rikkomisesta. Kyseisessä tapauksessa tapon ja törkeän kotirauhan rikkomisella katsottiin olevan vahva keskinäinen yhteys, tästä huolimatta törkeä kotirauhan rikkominen lisäsi rangaistusta varsin vaatimattomasti vain 1 kuukaudella. Tämän jälkeen kirjailija toteaa, että emme tiedä millainen tuomio olisi ollut, jos keskinäinen yhteys olisi ollut vähemmän vahvempi. Lopuksi kirjailija toteaa, että mikäli peukalosääntöä on noudatettu tapauksessa, niin tällöin erillinen rangaistus törkeästä kotirauhan rikkomisesta olisi 3 kk.

Tässä vaiheessa on hyvä muistaa, että peukalosääntöä ei ole tuomioistuimissa pakko noudattaa, vaan yhteistä rangaistusta mitatessa voidaan päätyä myös muunlaiseen lopputulokseen esim. vahvaan keskinäiseen yhteyteen ja muihin seikkoihin liittyvän punninnan perusteella. Tapauksen yhteydessä kirjailija ei tosiaan suoraan ota kantaa siihen, että onko tuomioistuin käyttänyt peukalosääntöä selostetussa tapauksessa. Enemmänkin kysymys on spekuloinnista, että mikäli kyseisessä tapauksessa ollaan käytetty peukalosääntöä, niin tällöin erillinen rangaistus olisi ollut 3 kk. Vastaavasti, jos erillinen rangaistus olisi ollut esim. 6kk, niin tällöin myös lisäävän vaikutuksen olisi tullut olla kaksi kuukautta yhden sijasta(peukalosääntöä noudattaen).

Asia on kirjassa selostettu epäselvästi, mutta toivon mukaan on kuitenkin jotenkin ymmärrettävissä.
Laurakoivu
Viestit: 1
Liittynyt: Ma Huhti 02, 2018 10:25 pm

Re: Rikoksen ja rangaistuksen äärellä

Viesti Kirjoittaja Laurakoivu »

Onko Euroopan unionin neuvosto sama asia kuin Euroopan neuvosto?
Jaani
Viestit: 2
Liittynyt: Ti Touko 01, 2018 7:23 pm

Re: Rikoksen ja rangaistuksen äärellä

Viesti Kirjoittaja Jaani »

Laurakoivu kirjoitti: Ma Huhti 30, 2018 11:07 am Onko Euroopan unionin neuvosto sama asia kuin Euroopan neuvosto?
Ei ole.

Euroopan unionin neuvosto eli ministerineuvosto on Euroopan unionin elin, johon kuuluvat jäsenvaltioiden ministerit. Neuvosto neuvottelee ja hyväksyy EU:n lainsäädäntöä, yleensä yhdessä Euroopan parlamentin kanssa. - https://fi.wikipedia.org/wiki/Euroopan_unionin_neuvosto

Euroopan neuvosto (lyhenne EN) on Euroopan vanhin ja laajin poliittinen yhteistyö- ja ihmisoikeusjärjestö. Se perustettiin 5. toukokuuta 1949 Lontoon sopimuksella ja se koostuu 47 jäsenvaltiosta (vuoden 2012 tilanne). Neuvosto pyrkii edistämään jäsenmaidensa yhtenäisyyttä, suojelemaan ihmisoikeuksia ja moniarvoista demokratiaa, parantamaan elinolosuhteita sekä edistämään inhimillisiä arvoja. - https://fi.wikipedia.org/wiki/Euroopan_neuvosto

Eurooppa-neuvosto tai epävirallisesti EU:n huippukokous on Euroopan unionin (EU) jäsenvaltioiden valtion- ja hallitusten päämiesten erityinen kokoonpano, jonka tehtävä on antaa EU:lle sen kehittämiseksi tarvittavat virikkeet sekä määritellä yleiset poliittiset suuntaviivat. Se on EU:n ylin poliittinen elin. - https://fi.wikipedia.org/wiki/Eurooppa-neuvosto
Valmennuskurssiton
Viestit: 4
Liittynyt: Ti Touko 01, 2018 11:37 pm

Re: Rikoksen ja rangaistuksen äärellä

Viesti Kirjoittaja Valmennuskurssiton »

Voisiko joku avata tätä lausetta hieman, meni yli ymmärryksen.

"Rikosoikeusjärjestelmä ei ole kuitenkaan immuuni oikeudelliselle kehitykselle. Tämä ilmenee parhaiten siinä, että Euroopan ihmisoikeussopimuksen 6 artiklan ja 7. lisäpöytäkirjan 4 artiklan rangaistuskäsitteelle on muodotusnut Euroopan ihmisoikeutuomioistuimen ratkaisukäytännössä autonominen eli itsenäinen tulkintasisältö" [S.75]

En ymmärrä miten se ilmenee tästä 6:sta artiklasta....
JKH
Viestit: 12
Liittynyt: Su Touko 08, 2016 1:22 pm

Re: Rikoksen ja rangaistuksen äärellä

Viesti Kirjoittaja JKH »

Muutama kysymys :)

1) Olavin luennolla oli pistari viimeisellä kerralla, joka pisti minut hieman sekaisin. Ensimmäisenä kysymyksenä oli valita kaikki oikein olevat vaihtoehdot. C-kohta kuului näin "Minkä tahansa rikoksen rangaistusta voidaan korottaa vihamotiivin perusteella" ja tämä oli hänen mukaansa väärin, koska pelkkä vihamotiivi tulee erottaa suvaitsemattomuuteen/rasismiin kohdistuvasta vihamotiivista. Mielestäni kuitenkin kirjoittaja puhuu (pelkästä) vihamotiivista myös ihan näissä rasismi/suvaitsemattomuus caseissa esim. s. 24 "vihamotiivin rangaistavuus on sisäänkirjoitettu tunnusmerkistöön eli tunnusmerkistöjä voidaan pitää viharikoksina..". Tässä ei ole siis varsinaisesti kysymysta, mutta siis periaatteessa tuo monivalinta voisi siis olla oikeinkin?

2) Tyhmä kysymys, mutta onhan esim. s. 35 kun puhutaan pelkästään "ihmisoikeustuomiostuimen" ratkaisusta, niin tällä viitataan Euroopan ihmisoikeustuomiostuimeen eli EIT:hen, eikä mihinkään muuhun ihmisoikeustuomioistuimeen? :D

3) Pitäisikö s. 83 "Kuten olemme todenneet, rikoslain sisältämien käskynormien oletetaan..." tuon "käskynormien sijaan olla kieltonormien? Muutenkin kielto- ja käskynormien ero on vähän outo minulle (s. 73). Olisiko antaa esimerkkiä molemmista?

4) Kappale 6.3 Rikoksen selvittäminen - onko noin käsitteellisesti pyrkimys edistää oman rikoksensa selvittämistä ja syyteneuvottelu kaksi eri asiaa? Jos siis joku rikollinen tulee ja kertoo rikoksistaan osallistumatta nimenomaisesti syyteneuvotteluun, niin häneen ei käytetä esim. syyteneuvottelun rangaistuksen mittaamisen sääntöjä (2/3 enimmäismäärästä jne) vaan periaatteessa sitten on kyse on vaan rangaistuksen lieventämisestä muuten.

Kiitos!
olof
Viestit: 7
Liittynyt: La Touko 14, 2016 12:03 am

Re: Rikoksen ja rangaistuksen äärellä

Viesti Kirjoittaja olof »

Valmennuskurssiton kirjoitti: Ti Touko 01, 2018 11:42 pm Voisiko joku avata tätä lausetta hieman, meni yli ymmärryksen.

"Rikosoikeusjärjestelmä ei ole kuitenkaan immuuni oikeudelliselle kehitykselle. Tämä ilmenee parhaiten siinä, että Euroopan ihmisoikeussopimuksen 6 artiklan ja 7. lisäpöytäkirjan 4 artiklan rangaistuskäsitteelle on muodotusnut Euroopan ihmisoikeutuomioistuimen ratkaisukäytännössä autonominen eli itsenäinen tulkintasisältö" [S.75]

En ymmärrä miten se ilmenee tästä 6:sta artiklasta....
Kyseisessä kohdassa kerrotaan, että Euroopan ihmisoikeussopimuksen mukaiselle rangaistuksen käsitteelle on muovautunut ihmisoikeustuomioistuimen ratkaisukäytännössä itsenäinen tulkintasisältö(Engel-kriteerit). Tämänkaltainen kehitys puolestaan ilmentää sitä, että rikosoikeuskaan ei ole luonteeltaan täysin staattista, vaan muovautuu. Kirjailija esittää hieman jäljempänä aiheesta esimerkin: veronkorotusta on nykyisin pidettävä Engel-kriteerien valossa rangaistuksena.
JKH kirjoitti: Ke Touko 02, 2018 12:37 pm Muutama kysymys :)

1) Olavin luennolla oli pistari viimeisellä kerralla, joka pisti minut hieman sekaisin. Ensimmäisenä kysymyksenä oli valita kaikki oikein olevat vaihtoehdot. C-kohta kuului näin "Minkä tahansa rikoksen rangaistusta voidaan korottaa vihamotiivin perusteella" ja tämä oli hänen mukaansa väärin, koska pelkkä vihamotiivi tulee erottaa suvaitsemattomuuteen/rasismiin kohdistuvasta vihamotiivista. Mielestäni kuitenkin kirjoittaja puhuu (pelkästä) vihamotiivista myös ihan näissä rasismi/suvaitsemattomuus caseissa esim. s. 24 "vihamotiivin rangaistavuus on sisäänkirjoitettu tunnusmerkistöön eli tunnusmerkistöjä voidaan pitää viharikoksina..". Tässä ei ole siis varsinaisesti kysymysta, mutta siis periaatteessa tuo monivalinta voisi siis olla oikeinkin?

2) Tyhmä kysymys, mutta onhan esim. s. 35 kun puhutaan pelkästään "ihmisoikeustuomiostuimen" ratkaisusta, niin tällä viitataan Euroopan ihmisoikeustuomiostuimeen eli EIT:hen, eikä mihinkään muuhun ihmisoikeustuomioistuimeen? :D

3) Pitäisikö s. 83 "Kuten olemme todenneet, rikoslain sisältämien käskynormien oletetaan..." tuon "käskynormien sijaan olla kieltonormien? Muutenkin kielto- ja käskynormien ero on vähän outo minulle (s. 73). Olisiko antaa esimerkkiä molemmista?

4) Kappale 6.3 Rikoksen selvittäminen - onko noin käsitteellisesti pyrkimys edistää oman rikoksensa selvittämistä ja syyteneuvottelu kaksi eri asiaa? Jos siis joku rikollinen tulee ja kertoo rikoksistaan osallistumatta nimenomaisesti syyteneuvotteluun, niin häneen ei käytetä esim. syyteneuvottelun rangaistuksen mittaamisen sääntöjä (2/3 enimmäismäärästä jne) vaan periaatteessa sitten on kyse on vaan rangaistuksen lieventämisestä muuten.

Kiitos!
1)C-kohdassa haettiin sitä, ettei vihamotiivi yksinään riitä koventamisperusteeksi, vaan kyseessä täytyy olla syrjivä vihamotiivi. Kirjailija tosin itsekin välillä puhuu kirjassaan pelkästä vihamotiivista, kuitenkin viitaten nimenomaan syrjivään vihaan. Näin jälkiviisaana C-kohdan olisi voinut muotoilla paremminkin esimerkiksi muotoon: "Minkä tahansa rikoksen rangaistusta voidaan korottaa minkä tahansa vihamotiivin perusteella", jolloin se olisi ollut vähemmän tulkinnanvarainen.

2)Kyllä.

3)Käskynormilla velvoitetaan toimimaan tietyllä tavalla, esimerkiksi käsky auttaa hengenvaarassa olevaa. Kieltonormilla puolestaan kielletään tekemästä jotain moitittavaa, esim. "älä tapa". Sivulla 83 puhutaan haitallisen käyttäytymisen välttämisestä, mikä voisi viitata siihen, että kirjailija on epähuomiossa käyttänyt termiä "käskynormi" termin "kieltonormin" sijaan. Toisaalta tietysti myös käskynormien perimmäisenä tausta-ajatuksena voi nähdä olevan epätoivottavan käyttäytymisen välttäminen(hengenvaarassa olevan auttamatta jättäminen). Kyseinen kohta, kuten tietysti kaikki muukin kirjassa, kannattaa opetella sillä tavoin kuin se on sinne kirjoitettu. Tällä tavoin ei voi mennä vikaan.

4)Kyseessä on käsitteellisesti kaksi eri asiaa ja esittämäsi esimerkki on aivan oikein.
cacadada
Viestit: 12
Liittynyt: Ke Helmi 19, 2014 8:15 pm

Re: Rikoksen ja rangaistuksen äärellä

Viesti Kirjoittaja cacadada »

.
Viimeksi muokannut cacadada, Ke Touko 09, 2018 8:44 am. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
cacadada
Viestit: 12
Liittynyt: Ke Helmi 19, 2014 8:15 pm

Re: Rikoksen ja rangaistuksen äärellä

Viesti Kirjoittaja cacadada »

Epäselvät kohdat:
s. 18 Vallitsevan käsityksen mukaan tunnusmerkistön tehtävä on suojella erityisesti syntyperältään vähemmistöihin kuuluvia ihmisiä. Onko lieventävä asianhaara kiihottamisrikoksissa, jos vähemmistöihin kuuluva ulkomaalainen saa Suomen kansalaisuuden ja teko kohdistuu häneen tämän jälkeen?
s.104 Miten on mahdollista, että esitutkinnassa annettu tunnustus voidaan perua pääkäsittelyssä, jos esitutkinta on toteutettu lain mukaan?
s.105 Voisitko avata miten on saatu törkeän petoksen (rangaistusasteikko 4 kk-4 v. vankeutta) lieventämisperusteiden perusteella 14pv-2v 8kk vankeutta? Eikö 1/3 päde vai sovellettiinko tähän perussäännön lisäksi s. 107 mainittua harkintaa?
s.107 Ensin kerrottiin, että RL 7:2:n mukaan yhteisen vankeusrangaistuksen asteikko oli vankeutta vähintään 1v ja enintään 12 v. Huumausainerikoksia koskevan vakiintuneen rangaistuskäytännön mukaan olisi tuomittu 4 v. vankeutta ilman lieventämisperusteen soveltamista (ei siis nivottu yhteen). Myöhemmin samalla sivulla kerrotaan, että näin ollen KKO päätyi siihen, että yhteistä 4 v.vankeusrangaistusta oli perusteltua alentaa --. Oliko alussa painovirhe? Miten 1v. 12 kk yhteisrangaistuksesta tuli 4v.?

Kiitos selvennyksistä!
Veera94
Viestit: 21
Liittynyt: Ke Touko 02, 2018 12:10 pm

Re: Rikoksen ja rangaistuksen äärellä

Viesti Kirjoittaja Veera94 »

Olen saanut itselleni kehitettyä noista Engel-kriteereistä ongelman. Siis en kerta kaikkiaan ymmärrä MITÄ ne tarkoittavat. Kirjassa sanotaan, että rangaistuskäsitteelle on muodostunut EU-tuomioistuimen ratkaisukäytännössä utonominen eli itsenäinen tulkintasisältö. Sen jälkeen luetellaan engelkriteerit. Jos Engel-kriteerien pitäisi vastata siihen, mitä rangaistuksella tarkoitetaan niin miten nuo kolme kohtaa vastaavat siihen? Aluksi tää tuntui selkeältä ja nyt en ymmärrä tästä enää mitään :D Jos joku voisi avata ne eri sanoin kun mitä kirjassa on selitetty, niin olisin onnellinen.
Vastaa Viestiin