Kielijelpissä on paljon materiaalia akateemisesta kirjoittamisesta. Tenttivastaus-osio ehkä antaa vihiä siitä, minkätyyppistä vastausta pääsykokeessa kaivataan.
http://www.kielijelppi.fi/kirjoitusvies ... ttivastaus
Myös tuolla oleva lukemisesta ja referoimisesta kertova kohta on ihan hyödyllinen.
Tässä taas lukutekniikoista:
http://www2.open.ac.uk/students/skillsf ... niques.php
http://www.studygs.net/texred2.htm
Vastaustekniikka ja lukeminen
Re: Vastaustekniikka ja lukeminen
TUlipas muuten mieleen yksi oma kokemus, jonka halusin jakaa: ei kannata jättää mitään kohtaa kirjasta kertaamatta sen takia, että "ei tästä varmaan kysytä" tai "tää on vähän vaikeaa mulle, en siis jaksa keskittyä siihen". Noista kohdista nimittäin voidaan hyvinkin kysyä (kävi mulle 1. kerralla) ja sitten harmittaa! Kirjan kaikki osat ovat siis tasa-arvoisia.
Re: Vastaustekniikka ja lukeminen
Laitanpa tähän vielä, vaikka löytyy myös 7.4. opetusmateriaaleista, sen listan, mitä kokosimme ryhmän kanssa eri opiskelutekniikoista:
- Perusjuttuja: kirjaan alleviivaukset ja merkinnät (Iiriksen huomio: älä alleviivaa koko kirjaa!)
Ääneen puhuminen, toiselle kertominen
Kokonaisuuksien kokoaminen paperille yhteen paikkaan
Aikatauluttaminen, tavoitteiden asettaminen – muista tehdä realistinen suunnitelma, ja jätä myös joustoa
Lappuja seinille, erityisesti vaikeat käsitteet
Itselle hyvän lukupaikan löytäminen (kirjasto, koti, tms.)
Lukemisen määrä >< laatu – aina enemmän ei ole enemmän (Iiris: katso silti ettei mene liian rennoksi: itse kirjan lukemisen lisäksi voi opiskella monilla muillakin, rennommilla tavoilla!
Avainsanalistat: esim. kirjoita joka kappaleesta pari avainsanaa (Iiris: kirjaa alleviivatessa ei mene liiallisuuksiin, jos keskittyy avainsanoihin ja -käsitteisiin)
Toisaalta: pänttäys!
Syö hyvin, lepää, rentoudu – ei pelkkää armotonta lukemista
“Välähdystekniikka” – läväytä kirja auki ja mieti aukeavaa kohtaa
Nimien kautta muistaa asiayhteyden
Ennen kuin luet jonkun osan, muistele ensin paperille ja lukiessa tarkista menikö oikein
Käsitelaput: yhdelle puolelle käsite/vuosiluku/nimi, toisella puolella selitys; joku voi kysellä, voit katsella vaikka bussipysäkillä tai ennen nukkumaanmenoa
Visualisointi: kuvakartat (esim. “kaksi vastavoimaa”: piirrä viereen kakkonen yms.)
Kirjoitusharjoitus: lukee ensin, sitten avainsanojen avulla muistelee ja kirjoittaa