Kysymys kurssin etenemisestä -aikataulutus?

Vuoden 2014 valintakoetta koskevat keskusteluketjut.
Ponne33
Viestit: 13
Liittynyt: Ke Maalis 19, 2014 8:13 am

Kysymys kurssin etenemisestä -aikataulutus?

Viesti Kirjoittaja Ponne33 »

Hei,
Näin kurssin ulkopuolisena henkilönä toivoisin saavani vinkkejä lukemisen rytmittämiseen kurssien vetäjiltä. Ymmärrettävästi kaikki aikanne menee kurssin vetämiseen ja meidän "ulkopuolisten" tukemiseen käytettävä aika on varmasti minimaalinen, mutta kaikki apu olisi tervetullutta! Olette varmaankin tehneet kurssilaisille lukurungot, eli arviot siitä mitä aihetta/sivustoa käsitellään milläkin kurssikerralla, joten oman etemisen arvioimiseksi olisin erittäin onnellinen, jos voisitte julkistaa nämä kursskertojen aiheet?

Olen itse lukenut ajatuksella ja hartaudella kirjat läpi ja ainoastaan tuo immateriaalioikeuksien kirja tuottaa tuhansine esimerkkeineen harmaita hiuksia. Olisiko mitään vinkkejä aihealueen selkeyttämiseen tai kirjan taklaamiseen? Oletteko jo puhuneet mahdollisista koekysymyksistä aihealueiden tiimoilta? Olisiko mitään tehtäviä jaossa?

Kaikesta olisin kiitollinen, jos teillä vain suinkin on aikaa tänne kirjoitella!
Aisomark
Viestit: 102
Liittynyt: Ke Tammi 15, 2014 9:40 pm

Re: Kysymys kurssin etenemisestä -aikataulutus?

Viesti Kirjoittaja Aisomark »

Moi Ponne33,

yritämme toki vastata parhaamme mukaan täällä foorumillakin esitettyihin kysymyksiin, jos vain huomaamme ne!

Mahdollisia lukemisen rytmittämiseen/aikatauluttamiseen sopivia vinkkejä kannattaa ensi alkuun katsella tuolta VaVa-kurssin luku- ja opiskelutekniikkaluentojen materiaalista. Siellä on mm. esimerkinomainen viikkolukusuunnitelma.

Jokainen joutuu toki etsimään itse omaa keskittymistään ja oppimistaan parhaimmin rytmittävän lukutavan, mutta muutamia hyviä pääsääntöjä on olemassa.
1) Lue kaikkia kirjoja joka viikko. Kannattaa ehkä keskittyä yhteen kirjaan kerrallaan, mutta kahta muuta kannattaa kerrata aina esim. loppuviikosta, jotta ne pysyvät mielessä.
2) Varaa aikaa kertaamiselle. Mieluiten vähintään päivän aluksi ja lopuksi.
3) Pidä taukoja, syö, nuku, ota myös omaa aikaa. Joku pystyy keskittymään kirjoihin 10 tuntia päivässä, toinen 3. Tästä syystä kaikille sopivan tarkan lukuaikataulun laatiminen on mahdotonta. Sen kuitenkin voimme sanoa, että ilman unta, ruokaa ja pääsykoelukemisen ulkopuolisiakin juttuja selviävää hakijaa ei vielä ole tavattu. Pidä siis huolta itsestäsi.
4) Lukea kannattaa heti alusta lähtien aktiivisesti ja suunnitelmallisesti, mutta ei kuitenkaan liikaa. Teidän kuuluisi olla parhaassa kisakunnossa juuri pääsykokeen alla, ei toukokuun puolessa välissä. Liian aikaisella kovalla rutistuksella ajat itsesi niin pahaan burnouttiin, että sinulta menee koko kesäkuun alun kertaus pieleen, jos ylipäänsä voit enää valmistautua kokeeseen.
5) Ja kesäkuun alun kertauksesta puheenollen, vikat 1,5-2 viikkoa kannattaa käyttää tehokkaaseen kertaukseen ja viimeistelyyn, jossa nostat pintamuistiisi mahdollisimman paljon sanatarkkaa tietoa. Tämä ei kuitenkaan tarkoita sitä, että aiemmin keväällä ei tarvitsisi lukea lainkaan.

En myöskään ottaisi pääsykoekurssistamme nyt mitään varsinaista lukurytmitysneuvoa, mutta etenemme kurssilla järjestyksessä hallinto-oikeus (viikot 14-16), oikeusteoria (viikot 17-19), immateriaalioikeus (viikot 20-22). Kunkin aiheen sisällä kirjaa käydään tasanopeuksisesti eteenpäin. Oletettavasti kurssilaisemme lukevat aina kunkin kirjan kohdalla sen aiheita syvä- ja pintalukuna sekä vähintään kertaavat muita kahta. Joinakin vkoloppuina (esim. pääsiäisen pitkinä pyhinä), voi sitten ottaa kesken hallinto-oikeuttakin vaikka vaihteen vuoksi syvällisemmin immateriaalia jne. hiukan varioida lukemistaan.

Siinä vaiheessa kun tuntee osaavansa jo aika hyvin jonkin kirjan sisältöä, kannattaa alkaa katsella harjoitustehtäviä ja testata omaa osaamistaan vaikkapa valitsemalla kirjan sisällysluettelosta otsikoita ja pyrkimällä kirjoittamaan niistä kaiken tietämänsä ylös. Sitten vertaat kirjoittamiasi asioita kirjan vastaavaan kohtaan ja katsot mitä puuttuu. Ja muistat kerrata, se on lähes kaikkien hakijoiden oppimisen kannalta yksi keskeisimmistä tekniikoista.

Mitä tulee noihin harjoitustehtäviin, niitä tullaan jakamaan näillä foorumeilla materiaalipaketin muodossa (toivottavasti myöhemmin tässä kuussa) sekä ehkä jonkinlaisina irtotehtävinäkin. Kannattaa seurata viestiliikennettä!

Jos viittaat koekysymyksillä tärppivinkkeihimme, niin niitä esitämme kurssiemme loppupuolella eli joskus touko-kesäkuun taitteessa. Sitä ennen oleellisempaa on se, että tähtäätte siihen että osaatte kaiken kirjassa kerrotun riittävän tarkasti ulkoa!

Immateriaalioikeuteenkin voidaan palata jahka ehdin itse katsoa kirjaa tarkemmin vielä läpi, mutta sen ymmärtämistä auttaa varmasti se, että koettaa ainakin aluksi hahmottaa nimenomaan kokonaisuuden: mikä erottaa teollis- ja tekijänoikeuksia keskenään? Entäpä niiden alatyyppejä toisistaan? Minkälaisia eroja ja yhtäläisyyksiä on havaittavissa tai tuodaan esiin? Kunhan saat isosta kuvasta kiinni, voit alkaa keskittyä enemmän lakikirjanmakuisiin pikkusääntöihin, nyanssieroihin jne. Esimerkitkin voi alkuun jättää huomiotta, jos niissä tuodaan esiin poikkeus eikä valaista kokonaiskuvaa. Kirja vaikuttaa aluksi varmaan todella sekavalta kun siinä vain juostaan läpi kaikki mahdolliset eri immateriaalioikeuksien tyypit sääntelyineen, mutta suuremmasta kokonaisuudesta pienempään siirtyen pikkusäännötkin alkavat kyllä ennen pitkää jäädä varmasti mieleen!
Ponne33
Viestit: 13
Liittynyt: Ke Maalis 19, 2014 8:13 am

Re: Kysymys kurssin etenemisestä -aikataulutus?

Viesti Kirjoittaja Ponne33 »

Kiitos viestistä ja toivoa siis on :)

Tuo kurssiviitekehys toimii minulle punaisena lankana, eli kiitokset myös siitä. Päiväkohtaisia tavoitteita en voi tehdä, heti jos se ei tule täyteen, tulee seuraavana päivänä täydellinen masennus ja itsensä epäily. Kaikkia kirjoja pyrin samanaikaisesti kertaamaan ja nämä kaksi muuta ovat jotenkin helpommin painuneet jo pintamuistia syvemmälle (tosin ei tietenkään vielä viralliseen syvämuistiin), mutta tuo imma vaatii jonkun taktiikan... Kokeilen tuota yleisasioista nippeliin silmäilemällä kerran läpi ja ehkäpä sitten mind mäppiä kehiin :twisted:

Hyvä ehdotus tuo väliotsikoihin kirjoittelu! Miten ei tullut mieleen heti, tässä sen näkee taas miten sokea sitä on omille toimilleen, vaikka kuinka tuntisi omat oppimismetodinsa.
janne
Viestit: 221
Liittynyt: La Joulu 14, 2013 4:40 pm

Re: Kysymys kurssin etenemisestä -aikataulutus?

Viesti Kirjoittaja janne »

Toivoa ehdottomasti on! Edellä tulikin jo kattavasti asiaa, tarkkojen päiväkohtaisten tavoitteiden osalta voisin vielä lisätä että esimerkiksi itselläni ei sellaisia oikeastaan ollut, osin juuri tuosta samasta syystä: tiesin että sitten kun ne eivät olisi pitäneet, olisin käyttänyt a) aikaa siitä stressaamiseen ja b) suunnitelman jokapäiväiseen uudelleen nysväämiseen, mistä kumpikaan ei olisi ollut järin hyödyllistä (toki mahdollista suunnitelmaa kannattaa tarpeen tullen päivittää eikä missään nimessä pitää kiveen hakattuna, mutta kohtuus kaikessa :)). Itselleni lukusuunnitelman/aikataulun tärkein pointti oli ehkäpä siinä, että en jäänyt tankkaamaan yhtä kirjaa vaan luin jatkuvasti kaikkia ja kertasin samalla (ei nyt siis joka päivä kaikkia, mutta joka viikko).
Avatar
Anu
Viestit: 4
Liittynyt: Ma Maalis 03, 2014 12:48 pm

Re: Kysymys kurssin etenemisestä -aikataulutus?

Viesti Kirjoittaja Anu »

Eipä löytynyt minultakaan päiväkohtaista lukusuunnitelmaa, vaan ennemminkin se oli luokaa 'tähän päivään mennessä kirjat on luettu x kertaa läpi ja tähän päivään mennessä x kertaa läpi' =)

Itse harrastin myös ahkerasti väliotsikoihin (ja ylipäätään kaikkiin mahdollisiin kohtiin) kirjoittamista. Huomasin hyvin nopeasti, ettei keskittymisestä tule yhtään mitään, jollen lukiessani tee jotain merkintö kirjaan. Alla olevasta kuvasta näkyy hyvin mitä kaikkia tekniikoita tuli käytettyä:

Kuva
Ponne33
Viestit: 13
Liittynyt: Ke Maalis 19, 2014 8:13 am

Re: Kysymys kurssin etenemisestä -aikataulutus?

Viesti Kirjoittaja Ponne33 »

No katsopas, samanlaista tyyliä täälläkin harrastetaan, ainoastaan tuo oikeusteorian kirja on vielä puhdas, kun luin sen läpi innolla ja niin jotenkin syventyen, ettei muikkareita ehtinyt tehdä. Nuo kaksi muuta kirjaa tosin näyttävät jo värityskirjoilta :roll:

Seuraa taas tyhmä kysymys: onko olemassa teillä suositusta hakijaparoille siitä, koska tehtäviä kannattaa alkaa tekemään? Oma oppimistyyli vaatii tehtäviä asioita jäsentääkseen, mutta kannattaako tehtäviä tehdä jo nyt, kun pääasiat tuntuvat olevan hallussa? (Jolloin ns. opiskellaan asiaa tehtävän avulla). Vai pitäisikö odotella siihen, kun asiat ovat mielestäni hallussa ja pitäisi testata syvämuistia? (Eli testata mikä asia jää uupumaan). Esseet ja vastaustekniikka tulee kuitenkin harjoitella ;)

Onko pääsykokeissa muuten suttupaperia käytössä tälläselle töhertäjälle?
Aisomark
Viestit: 102
Liittynyt: Ke Tammi 15, 2014 9:40 pm

Re: Kysymys kurssin etenemisestä -aikataulutus?

Viesti Kirjoittaja Aisomark »

Ponne33 kirjoitti:Seuraa taas tyhmä kysymys: onko olemassa teillä suositusta hakijaparoille siitä, koska tehtäviä kannattaa alkaa tekemään?
Mahdollisimman aikaisin. Kuten itsekin totesit, vastaustekniikkaa tulee harjoitella ja se kannattaa aloittaa mahdollisimman varhaisessa vaiheessa. Tehtäviä voi alkuun tehdä vaikka kirjan kanssa, jos ei muuten tunnu onnistuvan. Pikkuhiljaa alat sitten vähentää kirjan käyttöä ja testata syväosaamistasi. Oleellista on päästä tehtävien teossa hyvään rutiiniin, jotta itse kokeessa ei tarvitse enää ihmetellä sitä, miten näitä tehtäviä tehtiinkään. Kannattaa myös aika pian ensimmäisten tehtävien jälkeen pyrkiä siihen, että käytät yhden tehtävän tekemiseen vain sitä kohti jyvitetyn ajan eli noin 42 minuuttia (laskelma tässä perustuu siis 7 tehtävään 5 tunnissa), tämä puolestaan opettaa kokeessa tarvittavaa ajankäyttöä.
Ponne33 kirjoitti:Onko pääsykokeissa muuten suttupaperia käytössä tälläselle töhertäjälle?
Minulla ei nyt ole tästä selkeää muistikuvaa, koska olen itse niin huono tekemään minkäänlaisia luonnoksia. Muut voinevat korjata minua, jos olen väärässä, mutta uskon vahvasti että koetilanteessa saa kyllä konseptipaperia luonnosteluun, vai?
janne
Viestit: 221
Liittynyt: La Joulu 14, 2013 4:40 pm

Re: Kysymys kurssin etenemisestä -aikataulutus?

Viesti Kirjoittaja janne »

Aisomark kirjoitti: Minulla ei nyt ole tästä selkeää muistikuvaa, koska olen itse niin huono tekemään minkäänlaisia luonnoksia. Muut voinevat korjata minua, jos olen väärässä, mutta uskon vahvasti että koetilanteessa saa kyllä konseptipaperia luonnosteluun, vai?
Jep, saa (tai no, ainakin viime vuosina on saanut) yhden konseptiarkin, joka jaetaan (ainakin muistaakseni) oletusarvoisesti kaikille. En nyt ole ihan varma saiko halutessaan enemmänkin.
csvarzqaz581
Viestit: 684
Liittynyt: Pe Heinä 08, 2022 9:57 am

Re: Kysymys kurssin etenemisestä -aikataulutus?

Viesti Kirjoittaja csvarzqaz581 »

Christian Louboutin Sale
Red Bottom Heels
Golden Goose
Nike Clearance
Nike Factory Store Online
Adidas Ultra Boost
Christian Louboutin Outlet
Pandora Official Website
Nike Free Run
Nike Presto
Retro Jordans
Nike Shoes Outlet
Nike Factory
Valentino
Nike Air Zoom
Nike Shoes
Fjallraven Kanken Backpack
Nike Shoes
Air Force Ones
Pandora Outlet
Yeezy
Nike Air More Uptempo
Womens Nike Shoes
Pandora
Adidas Yeezy
Pandora Earrings
Adidas Yeezy
Yeezy 500
Red Bottoms
Kyrie Irving Shoes
Kids Nike Shoes
Jordan 11 Blue
Nike Sneakers
New Nike Air Max 2019
Nike Outlet Online
Moncler UK
Louboutin Shoes
Nike Metcons
Christian Louboutin UK
Lebron Shoes
Nike Factory Outlet
Womens Nike Shoes
Christian Louboutin Heels
Nike Shoes For Women
Nike Air Force 1
Nike
Pandora Charms Sale Clearance
Jordans Sneakers
Nike Running Shoes For Women
Nike 720 Air Max
Nike Clearance
Air Force 1
Jordan Retro 13
Nike Clearance
Fjallraven Backpack
Nike Shoes
Lebron 16 Shoes
Nike Black Friday Sale
Pandora Necklace Women
Nike Shoes Outlet Online Store
Ferragamo Outlet
Pandora Ring
Pandora Rings
Nike Shoes
Yeezy
Air Max 720
Air Force One Nike
Yeezy Boost 350
Asics Shoes Outlet
Nike Cortez
Salvatore Ferragamo
Nike Store
Cheap Nike
Pandora Jewelry
Kyrie Basketball Shoes
Nike Air Max 95
Nike Running Shoes For Men
Nike Air Max 270 Men
Jordan Retro
Nike Clearance
Ultra Boost
Pandora Charms
Christian Louboutin
Lebron 17 Graffiti
Christian Louboutin Shoes
Nike Factory
Jordan Shoes
Pandora Jewelry
Jordans Shoes
Nike Running Shoes For Men
Nike Factory
Nike Outlet Online
Stan Smith Adidas Sneakers
Nike Air Max 95 Essential
Nike Shoes
Nike Outlet Store
Pandora Jewelry Official Site
Vans Shoes Outlet
Nike Outlet
Louboutin Shoes
Christian Louboutin Outlet
Yeezy Boost 350 V2
Nike Clearance
Nike Sneakers
Adidas NMD
Yeezys
Kids Jordan Shoes
Nike Outlet Store
Nike Cortez Women
Christian Louboutin Shoes Sale Outlet
Nike Huarache
Nike Outlet Store Online
Yeezy 550
Nike Sneakers For Women
Pandora Rings
Pandora Bracelets
Air Jordan Retro
Adidas NMD
Air Max 98
Nike Air Max 2019
Nike KD Shoes
Nike Outlet Store
Red Bottoms
New Nike Shoes 2019
Nike Store Online
Ferragamo Belt
Air Max 98
Pandora Bracelets Charms
Red Bottom Shoes For Women
Nike Store
Christian Louboutin
Nike Zoom Winflo 5
Lebron James Shoes
Nike Lebron 16
Pandora Bracelet
Pandora
Christian Louboutin Shoes
Adidas Yeezys
Adidas Sneakers
Nike Basketball Shoes
Air Jordan 11
Basketball Shoes
Vastaa Viestiin