Lukutekniikka

Vuoden 2015 valintakoetta koskevat keskusteluketjut.
janne
Viestit: 221
Liittynyt: La Joulu 14, 2013 4:40 pm

Lukutekniikka

Viesti Kirjoittaja janne »

Hei,

tässä vielä linkit lukutekniikka-luentokerran slideihin:
1 slide per sivu (PDF)
6 slideä per sivu (PDF)
janne
Viestit: 221
Liittynyt: La Joulu 14, 2013 4:40 pm

Re: Lukutekniikka

Viesti Kirjoittaja janne »

YLEn sivuilla on kasvatustieteen professori Juha T. Hakalan (hyviä) ajatuksia pääsykokeisiin lukemisesta: http://yle.fi/uutiset/paasykokeissa_rat ... la/7879486 - paljolti samansuuntaista juttua kuin mitä luennollakin käsiteltiin.
Vitas
Viestit: 6
Liittynyt: To Maalis 26, 2015 6:41 pm

Re: Lukutekniikka

Viesti Kirjoittaja Vitas »

Hei, olisikohan tämä ketju oikea paikka kysymykselleni. Elikkäs olisi sellainen tilanne, että töiden vuoksi en ole vielä tässä vaiheessa ihan hirveästi ehtinyt kirjoja lukea. Velvaria ja perusoikeuksia kumpaakin takana noin 70 ajatuksella luettua sivua ja rikosoikeutta en ole vielä ehtinyt suuremmin aloittaa, mitä nyt pläräillyt läpi. Nyt loppukevät on kaikista muista velvoitteista vapaa ja voin keskittyä lukemiseen ja valmennuskurssiin, mutta pieni paniikki luonnollisesti iskee jo sen suhteen, että olenko kovinkin myöhässä... Millä tavalla kurssivetäjät suosittelisivat jatkamaan luku-urakkaa tässä tilanteessa? Mietin, että lukisin kaikki kirjat ainakin nyt ensiksi kannesta kanteen tuota velvoiteoikeutta painottaen.
Elsa_
Viestit: 17
Liittynyt: Su Helmi 15, 2015 2:50 pm

Re: Lukutekniikka

Viesti Kirjoittaja Elsa_ »

Hei,

Mitä mieltä olette muistiinpanojen kirjoittamisesta? Slideista ymmärsin, että muistiinpanojen tekeminen olisi vähän "niin ja näin".
janne
Viestit: 221
Liittynyt: La Joulu 14, 2013 4:40 pm

Re: Lukutekniikka

Viesti Kirjoittaja janne »

Vitas kirjoitti:Elikkäs olisi sellainen tilanne, että töiden vuoksi en ole vielä tässä vaiheessa ihan hirveästi ehtinyt kirjoja lukea. Velvaria ja perusoikeuksia kumpaakin takana noin 70 ajatuksella luettua sivua ja rikosoikeutta en ole vielä ehtinyt suuremmin aloittaa, mitä nyt pläräillyt läpi. Nyt loppukevät on kaikista muista velvoitteista vapaa ja voin keskittyä lukemiseen ja valmennuskurssiin, mutta pieni paniikki luonnollisesti iskee jo sen suhteen, että olenko kovinkin myöhässä... Millä tavalla kurssivetäjät suosittelisivat jatkamaan luku-urakkaa tässä tilanteessa? Mietin, että lukisin kaikki kirjat ainakin nyt ensiksi kannesta kanteen tuota velvoiteoikeutta painottaen.
Aikaa on vielä niin paljon jäljellä että ei tuon vuoksi kannata mielestäni huolissaan olla tai tuon vuoksi mitään sen kummempia temppuja pyrkiä keksimään. Kyselit tuosta tiistaina, jolloin kirjojen ilmestymisestä oli yhtä päivää vajaa viikko, ja olit sinä aikana kuitenkin ehtinyt kirjoja jo ihan hyvin lukemaan. Suunnitelma kuulostaa ainakin minun korviini ihan järkevältä, jos ja kun kurssilla olet, kannattanee tosiaan velvoiteoikeutta nyt aluksi painottaa, näin kurssikerroista saanee eniten irti. Tsekkaa myös nuo lukutekniikka-slideissä olevat ajatukset. Tässä ehtii vielä ihan hyvin lukemaan itsensä sisään - ehtii, vaikka ei olisi kirjoja vielä avannutkaan!
Elsa_ kirjoitti:Mitä mieltä olette muistiinpanojen kirjoittamisesta? Slideista ymmärsin, että muistiinpanojen tekeminen olisi vähän "niin ja näin".
Se tosiaan hieman riippuu lukijasta, mitään ihan yksiselitteistä vastausta tuskin löytyy. Itse kirjoittelin jonkin verran muistiinpanoja valintakokeeseen lukiessa (ja itse asiassa olen tehnyt samaa myös joidenkin tenttien yhteydessä), joitain taisin käyttää kertaamiseen silloin tällöin, mutta osaa en tainnut vilkaistakaan sen jälkeen kun olin ne kirjoittanut. Muistiinpanojen tekemisellä lähinnä pakotin itseni sillä lukukerralla miettimään asiaa ehkä hieman tarkemmin pelkän mekaanisen ulkoa lukemisen sijaan, ja siinä se ainakin itselleni toimi ihan hyvin (saman asian tässä mielessä ajaa vaikkapa miellekarttojen tekeminen). Toisaalta näin jälkikäteen ajatellen muistiinpanoista tuli turhan yksityiskohtaisia ja käytin siihen sen vuoksi ehkä vähän liikaa aikaa.
Elsa_
Viestit: 17
Liittynyt: Su Helmi 15, 2015 2:50 pm

Re: Lukutekniikka

Viesti Kirjoittaja Elsa_ »

Kohdistan tämän juttuni nyt tänne... :)

Kai sitä voi päästä sisään tiedekuntaan, vaikka ei ole missään valmennuksessa? Olen kotoisin niin pieneltä paikkakunnalta, ettei täällä mitään valmennuksia ole. Vaikka lukee monta tuntia niin kokoajan on pieni peikko selässä, joka epäilee, että mahtaako sitä päästä sisään, kun ei ole valmennuksessa. Kuumottaa katsoa joidenkin valmennussivustojen nettisivuilta, että kuinka moni sieltä heidän kurssiltaan onkaan päässyt tiedekuntaan. Vaikka aikaa ei ole kulunut paljoakaan niin nyt on jo hirveä lukupaniikki.
janne
Viestit: 221
Liittynyt: La Joulu 14, 2013 4:40 pm

Re: Lukutekniikka

Viesti Kirjoittaja janne »

Elsa_ kirjoitti:Kai sitä voi päästä sisään tiedekuntaan, vaikka ei ole missään valmennuksessa? Olen kotoisin niin pieneltä paikkakunnalta, ettei täällä mitään valmennuksia ole. Vaikka lukee monta tuntia niin kokoajan on pieni peikko selässä, joka epäilee, että mahtaako sitä päästä sisään, kun ei ole valmennuksessa. Kuumottaa katsoa joidenkin valmennussivustojen nettisivuilta, että kuinka moni sieltä heidän kurssiltaan onkaan päässyt tiedekuntaan. Vaikka aikaa ei ole kulunut paljoakaan niin nyt on jo hirveä lukupaniikki.
Voi ilman muuta päästä! Ei noita kurssijärjestäjien mainosten lukuja kannata sen kummemmin tuijottaa: kurssin käyminen kun ei missään nimessä itsessään takaa sisäänpääsyä, ja sisään voi hyvin päästä ilman kurssia. Omalla kohdallani suurin hyöty kurssista oli siinä, että kurssilla käyminen potki lukemaan, omalla tavallaan motivoi ja ikäänkuin auttoi ymmärtämään sitä, miten tarkkaa osaamista vaaditaan sekä sitä, miten eri tasolla liikutaan vaikkapa ylioppilaskirjoituksiin verrattuna (itse siis tötöilin aiemman hakukerran suurelta osin siksi, etten kohtuullisen vähällä vaivalla kohtuullisen hyvin menneiden yo-kirjoitusten jälkeen tajunnut sitä, ettei valintakokeissa ehkä menesty ihan samalla tyylillä...). Näin jälkikäteen järkeiltynä tämä varmaankin olisi ollut tajuttavissa ilman satojen eurojen kurssiakin...

Tottakai itse opetuksestakin oli hyötyä vaikkapa sen painottamisessa, mikä oli missäkin asiassa keskeistä ja siinä, että saattoi kysyä epäselvistä asioista ja näin, mutta tämäkin lähinnä tuki sitä omaa lukemista eikä millään tavalla korvannut sitä. En siis päässyt sisään valmennuskurssin ansiosta vaan siksi, että tein asian eteen paljon töitä (mutten liikaa). En liioin jäänyt aiemmalla kerralla rannalle siksi, etten olisi käynyt kurssia, vaan siksi, etten osannut tarpeeksi. Olisin jäänyt sillä kerralla sillä lukemisella ja osaamisella rannalle myös siinä tapauksessa, että olisin istunut x tuntia kurssilla. Älä siis panikoi, epäselvistä jutuista voi kysellä vaikkapa täällä, ja motivaation suhteen tuskin on ongelmaa jos tällaisia pähkäilet :)
Aisomark
Viestit: 102
Liittynyt: Ke Tammi 15, 2014 9:40 pm

Re: Lukutekniikka

Viesti Kirjoittaja Aisomark »

janne kirjoitti:
Elsa_ kirjoitti:Kai sitä voi päästä sisään tiedekuntaan, vaikka ei ole missään valmennuksessa? Olen kotoisin niin pieneltä paikkakunnalta, ettei täällä mitään valmennuksia ole. Vaikka lukee monta tuntia niin kokoajan on pieni peikko selässä, joka epäilee, että mahtaako sitä päästä sisään, kun ei ole valmennuksessa. Kuumottaa katsoa joidenkin valmennussivustojen nettisivuilta, että kuinka moni sieltä heidän kurssiltaan onkaan päässyt tiedekuntaan. Vaikka aikaa ei ole kulunut paljoakaan niin nyt on jo hirveä lukupaniikki.
Voi ilman muuta päästä! Ei noita kurssijärjestäjien mainosten lukuja kannata sen kummemmin tuijottaa: kurssin käyminen kun ei missään nimessä itsessään takaa sisäänpääsyä, ja sisään voi hyvin päästä ilman kurssia. Omalla kohdallani suurin hyöty kurssista oli siinä, että kurssilla käyminen potki lukemaan, omalla tavallaan motivoi ja ikäänkuin auttoi ymmärtämään sitä, miten tarkkaa osaamista vaaditaan sekä sitä, miten eri tasolla liikutaan vaikkapa ylioppilaskirjoituksiin verrattuna (itse siis tötöilin aiemman hakukerran suurelta osin siksi, etten kohtuullisen vähällä vaivalla kohtuullisen hyvin menneiden yo-kirjoitusten jälkeen tajunnut sitä, ettei valintakokeissa ehkä menesty ihan samalla tyylillä...). Näin jälkikäteen järkeiltynä tämä varmaankin olisi ollut tajuttavissa ilman satojen eurojen kurssiakin...

Tottakai itse opetuksestakin oli hyötyä vaikkapa sen painottamisessa, mikä oli missäkin asiassa keskeistä ja siinä, että saattoi kysyä epäselvistä asioista ja näin, mutta tämäkin lähinnä tuki sitä omaa lukemista eikä millään tavalla korvannut sitä. En siis päässyt sisään valmennuskurssin ansiosta vaan siksi, että tein asian eteen paljon töitä (mutten liikaa). En liioin jäänyt aiemmalla kerralla rannalle siksi, etten olisi käynyt kurssia, vaan siksi, etten osannut tarpeeksi. Olisin jäänyt sillä kerralla sillä lukemisella ja osaamisella rannalle myös siinä tapauksessa, että olisin istunut x tuntia kurssilla. Älä siis panikoi, epäselvistä jutuista voi kysellä vaikkapa täällä, ja motivaation suhteen tuskin on ongelmaa jos tällaisia pähkäilet :)
Janne tässä omassa viestissään jo ansiokkaasti listasikin noita syitä, miksi valmennuskurssi ei todellakaan ole suora tie onneen. Lisäisin vielä sen pointin, että ainakin omalla kohdallani kurssilla tuotiin esiin varsinkin oikeustieteen omaan erikoistehtävään, oikeustapaukseen, vastaamisessa oleelliset seikat ja harjoiteltiin niitä. Näihinkään ei todellakaan liity mitään sen ihmeellisempää, mitä ei ilman kurssiakin voisi hyvin oppia, mutta monet eivät ehkä tajua käydä läpi vastaustekniikkaa yksinään ilman kurssia. Suosittelisinkin vahvasti lukemaan täältä foorumilta löytyvän vastaustekniikkaluennon kalvot läpi ajatuksella sekä sen jälkeen treenaamaan noita harjoitustehtävätopikissa mallivastauksineen julkaistavia oikeustapaustehtäviä, kunnes tulee sellainen tunne, että pääsee vastauksen rakenteesta ja siinä kysytyistä jutuista jyvälle.
Hiawatha
Viestit: 9
Liittynyt: La Touko 17, 2014 3:24 pm

Re: Lukutekniikka

Viesti Kirjoittaja Hiawatha »

Olisiko lukuvinkkejä työn ohessa lukevalle, vähän vanhemmalle jo maisteritutkinnon omaavalle? Tuo jälkimmmäinen ei tietenkään tarkoita etteikö töitä tarvitsisi minun tehdä ;), luulen että se vähän kuitenkin helpottaa asioiden omaksumista.
Minulla on mahdollisuus lukea viikonloppuisin ja teen nyt kolmepäiväistä viikkoa.
lauraelina
Viestit: 2
Liittynyt: Ke Huhti 08, 2015 1:24 pm

Re: Lukutekniikka

Viesti Kirjoittaja lauraelina »

Hiawatha:eli neljä päivää viikosta on varattu lukemiselle? Sehän on ihan hyvin jos niinä päivinä pystyt keskittymään täysipainoisesti lukemiselle.
Kun sulla on taustalla jo yksi korkeakoulututkinto niin varmasti tiedät kuinka itse opit parhaiten. Sitten vaan käyttöön se itselle tehokkain aika päivästä ja silloin ennakkoon suunnitellut aiheet haltuun.

Mulla on vähän vastaava tilanne. Takana yksi korkeak.tutkinto ja kotona kolme alle kouluikäistä. Pienin nyt 7kk ja yritän saada tässä kotonaolon lomassa luetuksi. Yksi yrityskerta takana ja silloin kävin kokeissa muutama päivä synnytyksen jälkeen (lapsonen syntyi yllättäen vähän ennakkoon). Tuolloin jäin kolmen pisteen päähän ja se on jäänyt kaivelemaan joten nyt päätin yrittää uudestaan.

Mutta luen siis aamuisin ennen muiden heräämistä pari tuntia, päivällä jossain rauhallisessa välissä kertailen edellispäivän luettuja juttuja ja iltaisin oon kirjastolla pari tuntia. Viikonloppuisin sitten n.6-8h vähän miehen hermoista riippuen. Tämä tilanne toki vaatii koko perheen panostuksen. Ilman miehen läsnäoloa kotona iltaisin ei koko hommasta tulisi mitään. Mutta henkisesti on kyllä aika raskas parikuukautinen. Jatkuvasti tulee harmiteltua, ettei voi lukea enemmän ja toisaalta esim. kirjastolla ollessa on varsin kovat paineet ajankäytöstä koska reaalisesti sitä lukuaikaa vain on vähemmän käytössä kuin monilla muilla. Mutta yrittänyttä ei laiteta. :)

Tsemppiä kevääseesi!
Vastaa Viestiin